سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسانه دل

راههای درمان خانگی زخم دهان

    نظر

زخم دهان عارضه دردناکی است که شرایط ناخوشایندی را برای فرد ایجاد می‌کند اما با استفاده از روش‌های خانگی و طب سنتی می‌توان سریع‌تر از شر آن خلاص شد.

شص

زخم یا آفت های دهانی مشکلات آزار دهنده و رایج هستند که معمولا پس از گذشت 2 هفته خوب می شوند. این زخم ها معمولا به صورت دونه های جوش یا آفت هستند که روی لثه و در قسمت داخلی لب و دهان ایجاد می شوند.

 

آفْت در سه شکل عمده وجود دارد که شایع‌ترین آن‌ها آفْت‌های کوچک (مینور) با شیوع 80? و آفْت‌های بزرگ (ماژور) با شیوع حدود 10?، و 10? بقیه نیز به‌صورت تبخال‌شکل دیده می‌شود. علائم آفْت محدود به دهان هستند و بیمار علائم عمومی (مانند تب) ندارد. علامت اصلی درد یا سوزش در محل آفْت است. ممکن است درد با بعضی غذاها و آشامیدنی‌ها (مانند اسیدها) تشدید شود. با بهبود زخم، درد نیز کاهش می‌یابد.

 

راه حل‌های خانگی برای تسریع روند بهبودی زخم های دهان وجود دارد. در مورد انتخاب بهترین گزینه‌های درمانی خانگی، با پزشک تان می‌توانید مشورت کنید.

 درمان زخم دهان با کرفس :

جویدن ساقه کرفس تازه می‌تواند در بهبود زخم دهان موثر باشد، چون کرفس خواص ضد درد و ضد التهابی دارد. علاوه بر این، حاوی اسید فولیک و ویتامین‌های ب. 1، ب. 2، ب. 6 و ویتامین ث. است. پس از جویدن ساقه کرفس، به مدت 10 دقیقه در منطقه آسیب دیده نگه دارید. علاوه بر درمان زخم دهان، بوی بد دهان را از بین می‌برد. برای زخم‌های دهان، زخم‌های سرد، التهاب لثه، و لیکن پلان مفید است.

 

درمان زخم دهان با سیر :

سیر یکی از پرکاربردترین درمان های خانگی است که برای درمان زخم دهان نیز توصیه می‌شود. کافیست برشی از آن را به آرامی و یک تا دو دقیقه روی زخم بمالید و پس از 30 دقیقه دهانتان را بشوئید. با تکرار این کار زخم دهان برطرف می‌شود.

 درمان زخم دهان با عسل :

پس از صرف هر وعده غذا، با پنبه استریل خیس، زخم را تمیز کنید و سپس با استفاده از گوش پاک کن مقداری عسل روی آفت بمالید.

 

درمان زخم دهان با ریشه شیرین بیان :

ابتدا، یک قاشق غذاخوری از ریشه شیرین بیان را بردارید و آن را له کنید. بعد، آن را درون دو فنجان آب خیس کنید حدود دو یا سه ساعت آن را ترک کنید. در نهایت، دهان خود را با این مایع چندین بار در روز شستشو دهید.هر روز آنرا استفاده کنید، تا دهانتان بهتر شود.

 

درمان زخم دهان با آب پرتقال غنی شده :

آب پرتقال غنی شده در صورتی برای درمان زخم دهان مفید است که عامل بروز زخم، کمبود ویتامین ث باشد.